رژیم غذایی چاقی

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، اضافه وزن و چاقی بعنوان تجمع غیرطبیعی یا بیش از اندازه چربی در بدن که سلامتی فرد را مختل می کند شناخته می شود.

شاخص توده بدنی از تقسیم وزن افراد (به کیلوگرم) بر مجذور قدشان (به متر) به دست می آید و عدد بدست آمده شاخصی برای ارزیابی لاغری، وزن نرمال، اضافه وزن، چاقی محسوب می شود. 

شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 جزء وزن نرمال تلقی میگردد و اعداد بالاتر از 29.9-25 به عنوان اضافه وزن، بالای 30 به عنوان چاقی و پایینتر از 18.5 به عنوان لاغری تلقی می گردد.

البته لازم به ذکر می باشد که این اندکس برای تمام افراد کاربرد ندارد. بعبارت دیگر، نمیتوان از شاخص توده بدنی برای زنان باردار و شیرده، افراد بسیار قد بلند یا قد کوتاه و ورزشکاران حرفه ای یا بدنسازان با توده ماهیچه ای بالا استفاده نمود.

اندازه دور کمر بیش از 102 سانتی متر در آقایان، و بیش از 88 سانتی متر در خانم ها برای تعریف چاقی شکمی به کار برده می شوند.

امروزه چاقی به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است و فاکتورهای محیطی،رفتاری و ژنتیکی روی پیشرفت چاقی اثرگذارند. 

در صورتی که چاق هستید و میخواهید وزن کم کنید، متخصص و کارشناس تغذیه شما با دادن رژیم اصولی می تواند به شما در این زمینه کمک کند.