لاغری

رژیم غذایی لاغری

معمولا لاغری به اندازه چاقی جدی گرفته نمی شود. درست است که ما دچار اپیدمی چاقی در جهان شده ایم و همگان از خطر چاقی و اضافه وزن آگاهی دارند، ولی این به این معنا نیست که لاغر بودن اصلا جای نگرانی نیست.

افزایش وزن برای بعضی افراد( بخصوص افراد لاغر) خیلی سخت تر از کاهش وزن می باشد.

شاخص توده بدنی از تقسیم وزن افراد (به کیلوگرم) بر مجذور قدشان (به متر) به دست می آید و عدد بدست آمده شاخصی برای ارزیابی لاغری، وزن نرمال، اضافه وزن، چاقی محسوب می شود. 

شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 جزء وزن نرمال تلقی میگردد و اعداد بالاتر از 25 به عنوان اضافه وزن و پایینتر از 18.5 به عنوان لاغری تلقی می گردد.

البته لازم به ذکر می باشد که این اندکس برای تمام افراد کاربرد ندارد. بعبارت دیگر، نمیتوان از شاخص توده بدنی برای زنان باردار و شیرده، افراد بسیار قد بلند یا قد کوتاه و ورزشکاران حرفه ای یا بدنسازان با توده ماهیچه ای بالا استفاده نمود.

لاغری علل مختلفی دارد از جمله: ژنتیک، بیماری و وضعیت پزشکی (پرکاری تیروئید، سرطان، مشکلات گوارشی و ...) ، استرس، افسردگی و دریافت کم غذا

در صورتی که لاغر هستید و میخواهید وزن اضافه کنید، متخصص و کارشناس تغذیه شما با دادن رژیم اصولی می تواند به شما در این زمینه کمک کند. افزایش وزن تدریجی را هدف خود قرار دهید، فقط شکلات و میان وعده های پرکالری غنی از چربی های اشباع و شکر دریافت نکنید چون این مواد فقط با افزایش چربی بدنتان باعث افزایش وزن می شود و به افزایش عضله سازی کمکی نمی کند. به جای اینها پایه رژیم خود را بر اساس اصول غذاخوردن صحیح بنا کنید؛ غلات کامل، میوه و سبزی، پروتئین، لبنیات و . . . 

راه های مختلفی برای اضافه کردن کالری به وعده های غذایی و میان وعده ها وجود دارد. یک متخصص تغذیه می تواند راه های سالم برای افزایش وزن را به شما توصیه نماید..